Hvad skal man skabe indhold og content om?

Du ved sikkert, at det er vigtigt at skabe godt indhold og content, der engagerer, interesserer og tilfører værdi til dine kunder og målgrupper. Men hvordan finder man ud af, hvad man rent konkret skal skabe indhold og content om? Læs med her for tips og værktøjer.

Nogen trækker udelukkende på deres mavefornemmelse. Andre skaber bare det indhold, som de selv har lyst til. Du får dog en langt mere optimal proces og i sidste ende bedre og mere effektivt indhold, hvis du også undersøger, hvad dine kunder og målgrupper rent faktisk leder efter. Det kan man bl.a. gøre ved at trække på data, som ovenikøbet for det meste er frit tilgængeligt. Derfor har jeg samlet en liste over de værktøjer, som jeg selv henter inspiration og data fra, når jeg skaber indhold og content.

(Start gerne med at læse min forrige artikel, hvis du er i tvivl om, hvorfor du skal skabe indhold og content.)

Google Trends: følg udviklingen i søgeord over tid

Google Trends er et gratis onlineværktøj fra Google, hvor du kan følge udviklingen i deres brugeres brug af søgord og søgeemner siden 2004. Her kan du udtrække data og sortere det på bl.a. tidsintervaller, geografi og søgetype, sammenligne forskellige søgeord og søgeemner, og se relaterede søgninger.

Når du skal skabe indhold og content, så kan du med fordel teste de emner og ord, som du mener vil være værd at fokusere på*, via Google Trends. Det kan fortælle dig, om det faktisk er noget folk søger efter, men det kan også fortælle dig hvorfra, de søger efter det og hvornår. Det kan fx være interessant, hvis du kun plejer kunder i et særligt område. Men det kan også være givtigt at finde ud, om det pågældende emne søges efter på særlige tidspunkter på året – og så planlægge derefter, fx ved at starte med det mest aktuelle.

*Er du helt på bar bund, så begynd med de oplagt ord og emner, som omhandler dine produkter, services og fagområde. Er du fx cykelsmed, ja, så kan du begynde med ord som: “cykel”, “cykler”, “cykelsmed”, “cykelbutik”, “cykelhjelm”, “lapning” osv.

Google Search: prøv en indholdstype- og emnesøgning

Det fleste ved ikke, at Googles søgemaskine har en lang række kommandoer, som man kan benytte ifm. søgninger på hjemmesiden. Du kan fx definere hvilken type side, du vil søge efter, med hvilket emne og endelig hvilken tekst, det skal indholde.

Et eksempel på dette kunne være følgende søgning: Forum: cykler “jeg har brug for hjælp”. Her fortæller du Google, at du vil søge i Fora, under emnet cykler, der inkluderer sætningen “jeg har brug for hjælp”. Det skulle gerne fortælle os lidt om, hvad folk, der har problemer med deres cykler, søger hjælp til.

Hvis du nu kunne skabe noget rigtig godt indhold, som både kan søges frem og imødegår det, som folk rent faktisk søger hjælp til, ja, så rammer du både deres søgninger og imødegår deres umiddelbare behov.

Det er indhold og content, der både interesserer og skaber værdi for ens kunder og målgrupper – med mulighed for salg i samme ombæring.

Google Search: prøv en simpel autocomplete

En anden og helt, helt simpel øvelse, som du kan gøre dig, er, at bruge Googles autocomplete funktion. Du kender den sikkert godt. Det er de søgeord, der automatisk kommer frem, når du begynder en søgning på Googles hjemmeside. Fortsætter vi eksemplet med cyklerne, så kunne man fx prøve at skrive cykel. Når jeg gør det, så kommer der bl.a. cykelhjelm frem i toppen og en række andre forslag. Det er ord, som folk typisk søger efter, der starter med cykel. Hvis du laver et mellemrum efter ordet, så får du desuden forslag med opdelte ord og sætninger, der begynder med cykel.

Autocomplete kan derfor give dig et hurtigt, men også lidt forsimplet, overblik over populære søgninger – der igen kan svare på, hvad du kunne skabe indhold om.

Google Keyword Planner: research søgeord via Google Ads

Bruger du Googles reklameplatform Google Ads (tidligere Google Adwords), så kender du sikkert deres værktøj til planlægning af søgeord. Det er egentlig beregnet til at kortlægge relevante søgeord til dine Google reklamer (dem der bl.a. kommer frem ifm. ens søgeresultater), men kan lige så vel bruges, når du skal planlægge dit indhold.

I tråd med flere af de andre Google værktøjer, så giver det dig et indblik i brugernes søgninger og interesser. Du kan bl.a. gå i dybden med populariteten og effektiviteten af søgeord, konkurrencen omkring dem og få forslag til andre relaterede og relevante søgeord.

Det kræver dog, at du opretter dig som bruger af Google Ads.

Din egen statistik: kig efter søgeord og populære sider

Jeg formoder, at du har en eller anden form for statistik kørende på din hjemmeside, som kan fortælle dig mere om trafikken og dine besøgende. Hvis ikke, så er det i den grad på tide.

Jeg har selv typisk to-tre forskellige statistikker kørende på de hjemmesider, som jeg arbejder med. Først og fremmest Google Analytics statistikken, som de fleste bruger, der dækker de typiske behov og kan belyse de fleste trafikdetaljer. Dernæst en mere basal statistik på selve webserveren og endelig en statistik i selve hjemmesidens CMS-system. Det giver bl.a. mulighed for at dobbelttjekke statistikken, som behandles på forskellig måde fra system til system, men også mulighed for at lave udtræk af lister over de mest populære indlæg til visning på blogs.

Hvis – når – du har en statistik kørende, så kig fx efter hvilke sider og blogindlæg, der er de mest populære og hvilke søgeord folk benytter, til at finde dine sider. Det kan fortælle dig lidt om, hvad folk efterspørger, og hvad du måske skal udbyde yderligere eller skrive flere indlæg om.

I samme ombæring kan du med fordel afdække de mindst populære sider og indlæg, som måske trænger til en gang søgemaskineoptimering eller skrives helt om.

Buzzsumo.com: find det indhold, der performer bedst

Hos BuzzSumo kan du slå ord op og se det mest populære indhold på tværs af sociale medie platforme ift. til likes, delinger og kommentarer over tid. Du kan også søge efter influencers og finde ord og emner, der trender.

Derfor er BuzzSumo et rigtig fint værktøj til at afdække indhold, ord og emner, der interesserer og engagerer folk – og ikke mindst hvad “konkurrenterne” lægger ud. Du får dog kun et par gratis opslag pr. dag, derefter koster det fra ca. 500 kr. pr. måned.

Answerthepublic.com: find ud af hvad folk spørger om

Hos Answer The Public kan du søge efter ord – fx cykel – og så se hvad Google og Microsofts Bings søgemaskiner giver af autoforslag ift. typiske spørgsmål i den forbindelse.

Det lyder måske simpelt og som en ren gentagelse af de førnævnte værktøjer, men det er det langt fra. Answer The Public præsenterer nemlig resultaterne visuelt og ekstremt overskueligt – det er virkelig en fornøjelse at arbejde med – og så er det tilmed stort set gratis.

Derfor er Answer The Public også et af mine favorit værktøjer, når jeg skal researche, inden jeg skaber indhold.

Bonus tip: find et hul i markedet

Når du har fundet nogle ord og emner, som folk ofte søger efter, så kan du gå igang med at skabe indhold, som passer til det. Men du kan også tage skridtet videre og kigge efter huller i markedet – hvis du har tiden til det.

Prøv at finde de spørgsmål (søgeord og emner), der er færrest eller slet intet indhold og content, der svarer på. Er du heldig, så kan du finde et hul i markedet uden den store konkurrence – og tage alt trafikken med dit indhold og content.

Opsummering

  • Google Trends: følg udviklingen i søgeord over tid
  • Google Search: prøv en indholdstype- og emnesøgning
  • Google Search: prøv en simpel autocomplete
  • Google Keyword Planner: research søgeord via Google Ads
  • Din egen statistik: kig efter søgeord og populære sider
  • Buzzsumo.com: find det indhold, der performer bedst
  • Answerthepublic.com: find ud af hvad folk spørger om
  • Find et hul i markedet

Tak fordi du læste med. Hvis du har brug for hjælp, så kontakt mig endelig.

Andreas