Hvorfor skal man skabe indhold og content?

Du har sikkert hørt om, hvor vigtigt det er at skabe indhold og content i dag. Og om alle de mange platforme, som du bør skabe indhold og content på. Men hvorfor er det så vigtigt? Det får du ni gode svar på her.

Det helt korte svar er, at det kan tiltrække kunder. Men det kan også gøre det på en måde, som traditionel reklame i stigende grad har svært ved. Det kan skabe længerevarende relationer, tillid og dialog, og så kan det brande dig eller din virksomhed som ekspert og autoritet på netop dit område. Det handler groft sagt om at dele ud og få noget igen. Derfor er godt indhold og content også en ren win-win situation for dig og dine kunder.

Du skaber værdi for dine (potentielle) kunder

Når du skaber godt og gennemtænkt indhold og content på dine platforme, så skaber du samtidig værdi for dine kunder. Du besvarer deres spørgsmål, gør dem klogere og flytter dem fra a til b. Derfor bør udgangspunktet for din indholds- og content produktion også altid være dine kunder og målgrupper. Du skal sætte dig ind i deres situation og forsøge at imødekomme deres behov – præcis som du gør, når du udvikler dine produkter og services.

Da de færreste kan få hele “pakken” via et stykke indhold og content, har særlige behov eller er udfordret på tid, så bør du heller ikke være nervøs for, om du deler for meget ud eller mister kunder ved at skabe indhold og content. Tværtimod.

Du giver en forsmag på, hvad du kan, hvem du er og vækker tillid

Når du skaber indhold og content, giver du samtidig en forsmag på hvad du kan, hvem du er og vækker tillid. Prøv at sætte dig i din kundes sted – ville du ikke selv researche på vedkomne, inden du tog kontakt? Får du i den forbindelse mulighed for at “møde” vedkomne – person eller virksomhed – via artikler, video og/eller podcast, så kan du bedre “mærke”, hvem der er i den anden ende, end hvis det eneste tilgængelige fx er lidt salgssnak på en profilside.

Samtidig med at dine kunder får et “ansigt” på dig, så kan de også få en forsmag på, hvad du kan på netop dit område – og det vækker tillid. Er du ikke god til at formidle, hvad du kan, så få en til at gøre det for dig. Der findes utallige bureauer og freelancere, som specialiserer sig i at skabe indhold og content – jeg arbejder selv med det, som en del af mit freelance kommunikationsarbejde.

Du kan blive “ekspert” eller “meningsdanner”

Når du skaber indhold og content, så kan du også etablere dig selv som “ekspert” eller “meningsdanner” på netop dit område. Det er en velkendt og populær teknik i pr-verdenen, netop fordi det er en mere tillidsvækkende (og billigere) tilgang end traditionel reklame. Men det er også en teknik, der er blevet væsentligt mere tilgængelig i dag end tidligere – grundet de mange nye digitale platforme – du skal fx ikke igennem de tidligere traditionelle “gatekeepers” såsom avisernes kronikredaktører. I dag kan du nemlig selv skabe indhold og content på dine egne platforme uafhængigt af de traditionelle medier – det er lidt af en “demokratisk” udvikling, og den skal du udnytte.

Fordelene ved at være “ekspert” eller “meningsdanner” på et område er mange, så det vil jeg ikke gå i dybden med her. Men jeg vil kort nævne, at det fx kan løfte dig op fra blot at være sælger til en mere objektiv og tillidsvækkende position med væsentlig mere vægt og autoritet bag dig. Det vil ofte også betyde, at kunderne kommer til dig, som “eksperten”, fremfor at du skal opsøge dem, eller at medierne opsøger dig – eller er mere åbne for dig – som “meningsdanner” og dermed giver dig taletid, som i sidste ende er gratis reklame (der ikke ligner reklame, vel at mærke).

Du forbedrer din SEO, søgemaskineplacering og trafik

Godt indhold og content er rent guf for søgemaskinerne. Det vil typisk forbedre din seo status og øge din placering hos søgemaskinerne – og sidste ende give mere trafik til din hjemmeside. Søgemaskinerne og deres algoritmer forsøger som udgangspunkt at levere det bedste indhold med den højeste kvalitet til deres brugere som besvarelse på deres søgninger. Derfor vægter de typisk sider med længere, bedre og mere populært indhold højere end andre sider.

SEO – eller søgemaskineoptimering – af hjemmesider og indhold er et kapitel for sig, som jeg ikke vil gå i dybden med i denne artikel, jeg vil blot nævne, at godt indhold og content er et glimrende afsæt for en seo indsats, som næsten altid vil bære frugt.

Læs mere om SEO i min artikel “De bedste SEO tips, der kan få dig til tops på Google“.

Du holder folk længere tid på din hjemmeside

Indhold og content sørger også for, at folk bliver længere på din hjemmeside og interagerer mere med den. Det er egentlig meget simpelt. Hvis du kun har et par korte sider på din hjemmeside, ja, så er der ikke meget at fordybe sig i, og mange vil blot skimme hurtigt igennem din side. Hvis du derimod har rigeligt med godt indhold og content, så har de besøgende noget at kigge mere grundigt igennem og hopper måske videre til andet interessant indhold og content på dine platforme.

Jo mere tid de besøgende bruger hos dig, jo flere gange bliver de eksponeret for dit navn, dine produkter og services – og fra flere vinkler – og jo bedre husker de både dig og din forretning til en anden gang. Det er især aktuelt i en tid mere et større og større udbud af mere eller mindre ens tilbud – du bliver nødt til at skille dig mere ud og arbejdede hårdere for, at folk husker dig.

Du får gentagne besøg

En løbende produktion af indhold og content kan også sikre gentage besøg, som igen er vigtigt i en tid med øget kamp om kunderne og deres opmærksom – og ikke mindst faldende troskab overfor brands og leverandører. Folk vil ofte kunne gå et andet sted hen på ganske få sekunder, derfor bør du løbende holde kontakten igang og på den måde opbygge en mere vedvarende relation.

En længerevarende relation med en fortsat dialog giver dig også mulighed for, at du løbende kan fortælle om nye produkter og services, i takt med at du udvikler dig og din forretning. Dermed får du mulighed for at gøre engangskunder til tilbagevendende kunder.

Du får flere links og delinger på bl.a. sociale medier

Godt indhold og content giver også flere links til din hjemmeside. Det er noget som søgemaskinerne vægter højt, da det det siger meget om populariteten af din hjemmeside, og det vil derfor også være godt for din seo status og søgemaskineplacering. Det vil helt lavpraktisk også øge chancen for at folk besøger din hjemmeside – i kraft af et øget antal ruter og indgange til den.

Men det vil også øge chancen for at folk deler dit indhold – og dermed links til din hjemmeside – på de sociale medier. Det er i sidste ende gratis reklame og endnu en chance for at folk vil besøge din hjemmeside.

Du kan genbruge indholdet og holde gang i flere platforme

Når du laver indhold og content på fx din hjemmeside, så husk på at du kan genbruge det på tværs at platforme. Det kan især være godt at tænke på, hvis det hele virker lidt uoverskueligt – ikke mindst hvis du er en lille enmandsvirksomhed – for der er ganske mange platforme at holde styr på og holde igang.

Laver du et blogindlæg på din hjemmeside, så kan du med fordel dele det på fx facebook, linkedin og twitter – måske med lidt tilpasninger af selve opslaget alt efter platform og målgruppe, men det er ofte mindre detaljer. Har du skabt en video, så kan den jo fint lægges på YouTube og derefter indsættes i et blogindlæg om samme emne og tillige på facebook, linkedin og twitter.

Så med mindre tilpasninger kan du faktisk holde gang i flere platforme på en gang med det samme indhold. Nu vil du nok høre fra nogen, at man bør skabe indhold specielt til hver platform, og det er der bestemt også noget rigtigt i – hvis man altså har tiden, økonomien og de menneskelig ressourcer til det. Man skal jo starte et sted.

Det er sjovt og lærerigt

Sidst, men ikke mindst, så er det ofte både sjovt og lærerigt at skabe indhold og content. Det kan være en sjov adspredelse fra de normale opgaver, som ovenikøbet er god for forretningen. Men det kan også være enormt lærerigt. At lære fra sig og formidle ens viden og kompetencer gør en skarpere på begge dele og tvinger en til at gå (endnu mere) i dybden med ens fag – det kan næsten virke som en lille mini-efteruddannelse.

Der er en grund til, at man bliver tvunget til at formidle, det man har lært, undervejs på ens på uddannelse. Det er en forrygende måde at få det helt ind under neglene.

Hvis du er blevet overbevist om værdien af at skabe godt indhold og content, men er i tvivl om hvor du skal starte, så læs min artikel om hvad man skal skabe indhold og content om.

Opsummering

  • Du skaber værdi for dine (potentielle) kunder
  • Du giver en forsmag på, hvad du kan, hvem du er og vækker tillid
  • Du kan blive “ekspert” eller “meningsdanner”
  • Du forbedrer din SEO, søgemaskineplacering og trafik
  • Du holder folk længere tid på din hjemmeside
  • Du får gentagne besøg
  • Du får flere links og delinger på bl.a. sociale medier
  • Du kan genbruge indholdet og holde gang i flere platforme
  • Det er sjovt og lærerigt

Tak fordi du læste med. Hvis du har brug for hjælp, så kontakt mig endelig.

Andreas