Derfor er din reach (rækkevidde) lav på Facebook

Har du en lav reach (rækkevidde) på din facebook-side? Når du kun få af dem, der har liket eller følger din facebook-side? Så læs med her for en forklaring på, hvad det kan skyldes, og hvad du kan gøre ved det.

Helt grundlæggende set er der mange om budet på Facebook i dag – hvilket kan medføre en lav reach (rækkevidde) for din facebook-side.

Det kan du ikke umiddelbart gøre noget ved, men der er heldigvis en række andre ting, der også påvirker din facebook-sides reach, som du med fordel kan sætte ind over for.

Måske poster du for sjældent, har for lavt engagement eller for få følgere? Det kan også være, at du bare mangler en god plan og strategi eller måske burde købe lidt reklame nu og da? Læs med her for en uddybende forklaring på det hele og tips til, hvad du kan gøre ved din lave reach på Facebook.

Der er mange om budet på Facebook

Igennem årene er der sket to ting, som især kan have medvirket til din lave reach på Facebook.

På den ene side er der blevet oprettet flere og flere sider på Facebook, som dermed også har øget mængden af posts, og samtidig har brugerne liket flere og flere sider. Det vil kort sagt sige, at der er flere og flere sider, som kæmper om en plads i brugernes newsfeed – både via organiske (normale) og betalte opslag.

På den anden side har Facebook løbende justeret sin algoritme – senest til at vise flere opslag fra venner, familie og grupper.

For Facebook er logikken formodentlig den samme, som når Google justerer deres algoritme for søgeresultater: brugerne skal modtage godt og relevant indhold, og de skal have lyst til at blive på platformen.

At Facebook og Google i samme ombæring tilbyder virksomheder muligheden for at betale sig ud af problemet – ved at købe reklamer og garanteret visning af opslag – spiller nok også en rolle i et aller andet omfang. De lever i hvert fald af det.

Du poster for sjældent på din facebook-side

Facebooks algoritme nedprioriterer generelt set facebook-sider, der poster for sjældent. Hvad det mere specifikt betyder er svært at sige helt præcist. Mine egne erfaringer – og den umiddelbare konsensus blandt social media nørder – siger, at man bør poste dagligt.

Jeg vil også indskyde her, at en post dagligt virker optimalt, da mere end en-to posts dagligt kan udløse lavere engagement og i visse tilfælde ligefrem bevirke, at folk af-følger en facebook-side  – måske begynder det simpelthen at virke spam-agtigt for modtagerne.

Er der fx tale om et nyhedsmedie, er det selvfølgelig noget andet, for her vil facebook-sidens målgruppe formodentlig forvente løbende nyheder døgnet rundt.

Du har for lavt engagement på din facebook-side

Desværre er det heller ikke nok blot at poste en gang om dagen på din facebook-side. Det, du poster, skal også skabe engagement i kraft af likes, kommentarer og delinger for give dig rækkevidde.

Ligesom Google, der opprioriterer populære sider i sine søgeresultater, da det forventes at sige noget om indholdets kvalitet og relevans, så gør Facebook det samme. Likes, kommentarer og delinger medfører visninger i newsfeedet (forsiden) – det er sådan systemet fungerer.

Derfor bør man også poste indhold, som netop skaber engagement, men samtidig gøre det uden at falde for fristelsen til at skyde genveje. Her tænker jeg bl.a. på indhold, der bevidst spiller på folks vrede, benytter “click-bait” eller konstante konkurrencer, der kræver likes og kommentarer for at deltage.

Det virker måske på den korte bane, men Facebook har løbende justeret deres algoritme for at modvirke og nedprioritere bl.a. hadefuldt indhold og konkurrencer med krav om likes og kommentarer – og senest ekskalerende diskussioner. Og de vil formodentlig fortsat have fokus på det.

Husk, som sagt, at Facebook i sidste ende ønsker at vise brugerne godt og relevant indhold, så brugerne bliver på platformen. For uden brugerne har de ingen reklameindtjening – eller platform for den sags skyld.

Med hensyn til “click-bait”, så tror jeg, at mange af os er trætte af det og føler os snydt hver gang. Så med mindre du er Ekstrabladet, så spørg også dig selv, om det virkelig passer godt sammen med dit brand.

Du har for få følgere på din facebook-side

Din lave reach kan selvfølgelig også hænge sammen med antallet af følgere, som din facebook-side har. Min egen erfaring siger, at når man krydser 100 følgere, så begynder der langsomt at ske noget til det bedre – men man skal typisk op omkring de 1000, før det begynder at rykke noget.

Jeg har dog også arbejdet med facebook-sider, som dagligt postede kvalitets indhold og havde flere tusind følgere, men stadig kun kunne opnå et engagement på 5-10% af facebook-sidens samlede antal følgere. Derfor er antal følgere heller ingen garanti, men det hjælper helt sikkert.

Der er som sagt mange om buddet på Facebook i dag, og der er rigtig mange parametre, som skal gå op (og flere af dem er uden for din kontrol), hvis du skal have en høj reach på din facebook-side. Det kunne fx være ønskværdigt, at man havde 10.000 engagerede følgere, som stort set ikke fulgte andre sider – sådan er virkeligheden dog desværre sjældent.

Men sørg alligevel for løbende at udbygge din “fanskare” – bl.a. gennem engagement, som øger din reach og eksponerer dig for nye potentielle følgere (og kunder). For uden følgere får du i hvert fald aldrig øget din reach – med mindre du løbende vil betale for det.

Læg en god plan og strategi for dit indhold og din facebook-side

Fremfor hovedløst at poste indhold på din facebook-side, så kan du med fordel lægge en god plan og strategi for, hvad du vil opnå med det, hvem din målgruppe er, hvornår du poster, og hvornår du poster hvad.

Kort sagt, så vil lidt analysearbejde og en nedfældet og gennemtænkt strategi og plan kunne hjælpe din indsats på Facebook og forbedre din facebook-sides reach.

Det vil ofte kræve lidt assistance fra en af de mange, der arbejder med området, som jeg selv, men så er man ofte også selvkørende derefter – med mindre tiden er bedre brugt på helt at outsource din social media indsats.

Køb lidt reklame og reach nu og da

Overvej også, om det ikke er pengene værd, at købe dig til lidt reklame og reach på Facebook nu og da. Det koster sjældent det helt store, og så får du samtidig adgang til Facebooks omfattende og detaljerede målgrupperværktøjer, hvor du meget præcist kan ramme dem, du vil, med dine reklamer og facebook-sides opslag.

Gør det dog med omhug. Vælg et opslag eller noget indhold, som du ved vil performe – eller har performet – godt og samtidig vil virke på en bredere skare end dine umiddelbare følgere. Det kunne fx være noget, der har almen relevans eller virale kvaliteter. Vælg desuden noget, som også passer til din generelle strategi, branding og aktuelle kommunikation – måske omkring et særligt tilbud, en vigtigt nyhed el.lign.

Husk i øvrigt, at det måske er første gang, folk hører fra dig, så giv dem det rette førstehåndsindtryk og udnyt taletiden bedst muligt.

Godt indhold er vejen frem

Kort sagt, så er vejen til en bedre reach på Facebook at poste godt indhold dagligt, som skaber – det rette – engagement, på baggrund af en gennemtænkt strategi og plan – tilsat lidt reklamer nu og da.

Facebook lader i øvrigt til at opprioritere video, der er uploadet til facebook-sider og profiler. Det giver også god mening, for video virker generelt godt på andre platforme, men det vil formodentlig også holde brugerne lidt længere på platformen – hvilket er det, Facebook i sidste ende ønsker.

Du kan også læse lidt mere om hvorfor du i det hele taget bør skabe indhold og hvad du bør skabe indhold om.

Opsummering

  • Der er mange om budet på Facebook
  • Du poster for sjældent på din facebook-side
  • Du har for lavt engagement på din facebook-side
  • Du har for få følgere på din facebook-side
  • Læg en god plan og strategi for dit indhold og din facebook-side
  • Køb lidt reklame og reach nu og da
  • Godt indhold er vejen frem

Tak fordi du læste med. Hvis du har brug for hjælp, så kontakt mig endelig.

Andreas