De bedste SEO tips, der kan få dig til tops på Google

Her får du en række tips til SEO, også kaldet søgemaskineoptimering, der kan få dig til tops på Google.

Kæmper du med at få din hjemmeside vist i toppen af Googles søgeresultater? Har du for få besøgende på din hjemmeside? Så kan du med fordel søgemaskineoptimere den. Læs med her og få mine bedste tips til søgemaskineoptimering (SEO).

Lad være med at SEO spamme søgemaskinerne (og deres brugerne)

Helt overordnet set bør du skabe gode, relevante og interessante tekster, der imødegår dine målgrupper og kunders behov og spørgsmål – og ikke mindst undgå at skabe SPAM-agtigt indhold eller forsøge at snyde søgemaskinerne. Det kan udløse strafpoint hos bl.a. Google og vil sjældent virke i længden.

Søgemaskinerne holder nemlig øje med udviklingen indenfor SEO, justerer løbende deres algoritmer (parametrene og “opskriften” bag de søgeresultater du ser), og har som overordnet målsætning at levere godt og relevant indhold til deres brugere. Det handler kort sagt om at holde brugerne på platformen længst muligt, så Google og co. kan sælge de reklamer, som de lever af.

Derfor vil de have glade og tilfredse brugere, og det får de ikke ved at vise dem SPAM indhold.

Med det udgangspunkt så lad os gå mere i dybden med detaljerne.

Find din målgruppe, dit budskab og de rette SEO søgeord

Enhver god kommunikations- og markedsføringsindsats bør som minimum starte med at fastslå målsætning, målgruppe og budskab. Det gælder i høj grad også for søgemaskineoptimering, hvor de tre punkter kan guide din SEO proces.

Efterfølgende kan de desuden bruges til at evaluere og måle på din indsats og tage evt. skridt i forhold til justeringer mv.

Når du først har styr på, hvad dit mål er, hvem du vil tale til, og hvad du vil fortælle, så kan du gå videre til selve søgemaskineoptimeringen og se på SEO søgeord, som kan understøtte din indsats. SEO søgeord er kort sagt en række ord, som din målgruppe typisk vil bruge til at søge efter dig, dine produkter eller services på søgemaskinerne.

Da man ikke kan søgemaskineoptimere efter alverdens søgeord uden at udvande indsatsen og skyde med spredehagl, så handler det om at udvælge et par stykker – optimalt et til tre søgeord for din hovedside, som din målgruppe typisk vil søge efter, der desuden kan indgå i sætninger, og som ikke har alt for mange konkurrenter.

Tilsvarende et til to SEO søgeord pr. underside, blogindlæg mv. Abejder du med flere søgeord, så kan du som sagt komme til at udvande effekten, men det kan også blive svært at overskue den overordnede SEO indsats i længden. Pas i øvrigt også på med at arbejde med de samme søgeord på tværs af sider, blogindlæg mv. – da det tillige vil udvande din indsats, da siderne vil konkurrere med hinanden.

Selve det at finde ens målsætning, målgruppe, budskab og SEO søgeord kan være større projekter, der desuden fortjener sine egne artikler. Så det vil jeg ikke uddybe yderligere her, men vende tilbage til det i senere artikler.

Indtil da kan du læse min artikel om hvad du skal skabe indhold om, hvor jeg kommer ind på værktøjer, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad folk søger efter.

Du bør også overveje, om det er tiden og risikoen værd, at håndtere hele SEO processen selv – måske var lidt starthjælp i kraft af assistance omkring valg af søgeord og udvikling af guidelines for din SEO pengene værd.

Skriv søgemaskineoptimerede hjemmesidetekster (og adresser)

Når du har fastslået dine SEO søgeord, så kan du begynde at skrive tekster til din hjemmeside – eller gennemskrive de eksisterende – hvor du bruger dine nye søgeord.

Også her, som i så mange andre situationer, gælder den gamle traver om “alt med måde” dog. Du skal ikke plastre dine tekster til med søgeord, da Google kan opfatte det som SEO SPAM og give dig strafpoint, hvilket underminerer hele din søgemaskineoptimering.

Der findes en række online værktøjer og hjemmeside-plugins, som kan hjælpe dig med at gennemgå den såkaldte “keyword density”, som er antallet af gange dine søgeord bruges i en tekst, og dermed hjælpe dig med at sikre en god balance i dine tekster.

Som tommelfingerregel, så fokuser på at bruge dine SEO søgeord i sidens sti/adresse, titel, overskrift og indledning – og dernæst sprede ordene i selve teksten i en passende og læseværdig mængde.

Derudover er der en række andre detaljer, som de førnævnte værktøjer også kan hjælpe dig med, som du børe være opmærksom på. Pas fx på med meget lange stier/adresser og tillige sidetitler.

Undgå, som førnævnt, at bruge de samme SEO søgeord i flere tekster, de vil konkurrerere med hinanden, og undgå i det hele taget at genbruge tekster, der vil blive opfattet af Google som “duplikeret” indhold, hvilket udløser SEO strafpoint.

Formater dine tekster til søgemaskinerne (og dine læsere)

Udover at bruge dine SEO søgeord i din hjemesides tekster, så kan du også med fordel formatere teksterne til søgemaskineoptimering – og samtidig give dine læsere en god læseoplevelse.

En godt formateret tekst – både til tryk og skærm – er formateret i niveauer. Øverst har man den største overskrift og derefter afsnit med mindre overskrifter og brødtekst under sig.

Rent teknisk benytter man såkaldte “headings” (overskrifter) på hjemmesider, som i koden bagved hedder H1, H2, H3 tags og så fremdeles. De kan typisk indsættes via dit cms-system (hjemmesideprogram) såsom WordPress.

Det fortæller søgemaskinerne hvad de pågældende afsnit handler om – og kan dermed give flere point til de brugte ord – og samtidig bliver teksten meget lettere at læse for dine læsere, som hurtigt kan skimme teksten igennem og overskue den visuelt.

Bemærk i øvrigt, at forkert brug af overskrifter kan medføre strafpoint fra Google, så husk den rette rækkefølge: H1, H2, H3… Og kun et H1 tag pr. side.

Brug billeder i dine tekster (og giv dem “alt” og “title” tags)

Google er tilsyneladende glad for tekster, som også indeholder billeder. Logikken er formodentlig, at billeder tilfører teksten yderligere værdi fx ved at understøtte, uddybe og illustrere indholdet. Måske siger det også noget om, at der er gjort mere ud af teksten.

På lige fod med brug af SEO søgeord, så gælder “alt med måde” også her. Derfor bør du heller ikke proppe teksten med billeder, hvilket dine læsere sikkert heller ikke vil sætte pris på, men brug dem i stedet på en meningsfuld måde. Sæt fx som minimum et billede ind i toppen, der kan illustrere teksten overordnet, og som maksimum et pr. afsnit/overskrift.

Dernæst bør du udstyre billederne med de såkaldte “alt” og “title” tags (billedbeskrivende tekster bl.a. rettet mod blinde), hvilket dit cms-system (hjemmesideprogram) bør give mulighed for ved indsættelse af billeder, for at få det fulde udbytte.

Søgemaskinerne læser nemlig disse, så hvis du fx indsætter den pågældende sides titel, tekstens overskrift eller det nærmeste afsnits overskrift, så vil det indgå i søgemaskinens vurdering af siden og påvirke din søgemaskineoptimering positivt.

Skab (relevante) interne links mellem dine tekster

I takt med at du opretter tekster og sider på din hjemmesiden – eller gennemgår de eksisterende – så sørg for at lave relevante links mellem dem, da det også påvirker din søgemaskineoptimering positivt.

Det hjælper dine besøgende med at finde mere indhold om samme emne, og holder dem samtidig længere tid på din hjemmeside, men det giver også søgemaskinerne mere viden om hvilke sider på din hjemmeside, der hører sammen, så der evt. kan overføres SEO point mellem dem.

Du bør i den forbindelse tænke over, hvad du skriver i selve linkteksten, da søgemaskinerne også læser dette og bruger det i deres algoritme. Skriv derfor noget passende, relevant og beskrivende – fx titlen på det du linker til.

Skaf in-bound (indgående) links fra kvalitetskilder

Eksterne indgående links til din hjemmesiden og dens indhold har samme funktion som de interne links – blot med større SEO effekt.

En af Googles grundlæggende parametre – og det der oprindeligt adskilte dem fra de andre daværende søgemaskiner – er at måle en hjemmesidens popularitet vha. at antallet af eksterne indgående links og kvaliteten af disse. Derfor er det en vigtig detalje i din søgemaskineoptimering.

Logikken er kort sagt, at en hjemmeside med mange eksterne indgående kvalitetslinks må være populær og dermed interessant – især for dem der søger efter relaterede søgeord. Relaterede søgeord skal her forstås sådan, at den pågældende hjemmeside desuden er karakteriseret ved, at søgeordene indgår links til den og på selve siden.

Bemærk, at jeg skriver kvalitetslinks. Det vil typisk være en dårlig og uholdbar strategi at købe en masse indgående links fra sider af varierende kvalitet – da dårlige såvel som gode SEO point kan overføres mellem sider. Kvalitet fremfor kvantitet er nøgleordet her.

Derfor vil en væsentlig bedre tilgang være at bytte links med reelle og relevante aktører, som du faktisk samarbejder med – dog med forbehold for, at de ikke selv bruge tvivlsomme SEO tricks.

Du kan også prøve at få afsat et gæsteblogindlæg – inkl. link til dig selv – hos en hjemmeside med høj autoritet og gode SEO point hos Google (høj placering i Googles resultater mv.). Det kan også give dig også mulighed for eksponering og gratis reklame – en stor bonus, især hvis den pågælende side har mange besøgende, der er relevante for dig.

Fokuser på mobiloptimering og pagespeed i din SEO

Hvis du ikke allerede har optimeret din hjemmeside til mobiltelefoner, små skærme og hurtig indlæsning (pagespeed), så bør du straks få det gjort.

Google ser i dag på både mobileoptimering og pagespeed som vigtige kriterier for din placering i søgeresultaterne. Derudover bruger flere og flere desuden deres mobiletelefon til at gå på nettet med, så det kan også gå udover brugerne, der potentielt set får en dårlig oplevelse.

De fleste nyere hjemmesider er dog allerede klar til mobiler og små skærme, men test selv din hjemmeside på mobiletelefoner for at se, om den kan tilpasse sig mindre skærme – er det ikke tilfældet, så bør du kraftigt overveje at få bygget en ny.

Selve hastigheden på indlæsningen af din hjemmeside kan også påvirkes af den måde den er bygget på. Derfor kan det i værste fald også betyde, at du bør få bygget en ny hjemmeside, hvis den er for længe om at blive indlæst. I første omgang kan du dog forsøge at udskifte evt. billeder på hjemmesiden til mindre udgaver og flytte til en hurtigere webserver.

Man siger typisk, at folk ikke venter mere end to til tre sekunder, før de klikker videre på nettet…

Undgå dobbelt / duplikeret indhold, der kan give SEO strafpoint

Søgemaskinerne er ikke glade for at finde det samme indhold flere steder – de ser det i bedste fald som irrelevant og i værste fald som SPAM og kan af samme årsag tildele dig strafpoint.

Derfor bør du ikke genbruge tekster på din hjemmeside eller for den sags skyld på andre sider. Har du fx skrevet et godt blogindlæg på din egen hjemmeside, som du samtidig lægger ud som gæsteblogindlæg, så vil det typisk blive set som dobbelt indhold, og du mister dermed værdien af din indsats.

Start en blog og skab godt og engagerende indhold

En af de tiltag du gøre, der ikke bare er god for din søgemaskineoptimering, men som også vil kaste en lang række andre gode ting af sig, er, at skabe indhold via en blog på din hjemmeside.

Jeg vil ikke uddybede alle de mange fordele ved indholdsproduktion her, som jeg allerede har skrevet om, men blot understrege, at det både kan øge dine SEO point, resultere i øget og mere relevant trafik, samt afledte effekter som gratis reklame og god branding.

Når du har fået oprettet en blog på din hjemmeside, og skal igang med at skabe indhold på den, så læs min artikel “Hvad skal man skabe indhold og content om?“.

Artiklen guider dig igennem processen med at finde emner, du kan skrive om, der er relevante for dig, din målsætning, målgruppe og SEO.

Udnyt social signals – brug de sociale medier i din SEO

De sociale medier er på rigtig mange måder vigtige i dag – både for privatpersoner og virksomheder. Her kan du få øget eksponering og gratis reklame bl.a. gennem deling af indhold og engagement omkring det. Men det kan også bruges i din søgemaskineoptimering.

Google holder nemlig eftersigende øje med de sociale medier, hvorfra deres algoritme kan udtrække data omkring populariteten og engagementet for bl.a. delte links – man kalder det “social signals”.

Derfor bør du også dele dine hjemmeside, dens undersider og evt. blogindlæg på de sociale medier, hvis du ikke allerede gør det, så du også kan høste lidt eventuelle ekstra SEO point der.

Hjælp søgemaskinerne med struktureret data og adgang til indeksering

Der er også en række mere tekniske detaljer, som bør være på plads på din hjemmeside for at sikre en optimal søgemaskineoptimering og de rette SEO point.

Det gælder primært tags til strukturering af data (som også hjælper dig på de sociale medier) og adgang til indeksering af din hjemeside.

  • Title og meta tags
    Dine sider bør have “title” og “meta description” tags, der bl.a. styrer den titel og beskrivelse, som man ser i Googles og andre søgemaskiners søgeresultater. Her kan du også arbejde med dine SEO søgeord.
  • Schema.org tags
    Schema.org tags strukturerer dine sider, dit indhold og data, og kan fortælle søgemaskinerne mere om det. Det kan være alt lige fra titel, forfatter, datoer for oprettelse og opdatering, til informationer som produktpriser, eventdatoer osv.
  • Facebook tags
    Dine sider bør benytte “Facebook OG” (“open graph”) tags, der bl.a. styrer den titel og beskrivelse, som man ser ved deling på Facebook, LinkedIn m.fl. Søgemaskinerne kan også trække på disse data.
  • Robots.txt og .htaccess
    Din hjemmeside bør desuden have en “robots.txt” og “.htaccess” fil, som tillader søgemaskinerne at indeksere (læse, vurdere og gemme/huske) hjemmesiden.

De tre punkter vil for de fleste kræve lidt teknisk assistance, men meget af det kan styres via de fleste cms-systemer (hjemmesideprogrammer) eller et plugin (en udvidelse) dertil.

Opret et sitemap til søgemaskinerne

Du kan hjælpe søgemaskinerne og deres indeksering yderligere ved at oprette et “sitemap”. Det er kort sagt en fil med en oversigt over hjemmesiden og dens undersider. Det hjælper søgemaskinerne med at indeksere hjemmesiden og finde undersider, som evt. ikke kan findes via interne eller eksterne links.

Rent teknisk er der tale om en såkaldt “XML” fil, som kan oprettes via de fleste cms-systemer (hjemmesideprogrammer) eller et plugin (en udvidelse) dertil.

Gør din hjemmeside sikker og høst SEO point

Google har igennem flere år opprioriteret sikre hjemmesider, der benytter https i deres adresse og ssl certifikat, som krypterer forbindelsen mellem bruger og webserver.

I det sidste års tid er det dog blevet endnu mere aktuelt, da flere browser er begyndt at advare deres brugere ved besøg på hjemmesider uden https i adressen.

Derfor kan du både høste SEO point hos Google, hvis du gør din hjemmeside sikker, samtidig med at du giver også dine brugere en bedre og mere sikker oplevelse – og øger deres tillid til dig og din hjemmeside.

Fokuser på kvalitet fremfor kvantitet i din SEO

Mange ræser hovedløst efter øget trafik på deres hjemmeside via søgemaskineoptimering, men glemmer en vigtigt detalje undervejs. Hvilken trafik er der tale om? Hvem er det, der besøger din hjemmeside?

Hvis alle dem der besøger din hjemmeside fx “bouncer” hurtigt (klikker hurtigt væk), ja, så er du lige vidt med din SEO indsats. For det vil typisk indikere, at de besøgende ikke fik det, de kom efter.

Det samme gælder, hvis den øgede trafik hverken resulterer i mere salg, flere møder, yderligere henvendelser eller hvad du nu måtte have som målsætning.

Derfor er det afgørende at lægge ud med at fastslå din målsætning, målgruppe og dit budskab, som jeg omtalte indledningsvist, så de kan guide resten af din søgemaskineoptimering.

Efterfølgende kan de desuden bruges til at evaluere og måle på din indsats og tage evt. skridt i forhold til justeringer mv.

Bliv klar til næste skridt indenfor SEO: AEO, answer engine optimization og voice search

Søgemaskineoptimering har været gennem en længere udvikling siden 1990erne med skiftende tricks, tilgange og (mod)svar fra bl.a. Google. Næste større skridt i denne udvikling er AEO, også kaldet answer engine optimization, som er udløst af den store udbredelse af voice search og intelligente søgeassistenter i bl.a. vores mobiltelefoner.

Det har jeg skrevet mere om i artiklen “Næste skridt i SEO: AEO, answer engine optimization og voice search“, hvor du desuden får tips til, hvordan du kan arbejde med det.

Opsummering

  • Lad være med at SEO spamme søgemaskinerne (og deres brugerne)
  • Find din målgruppe, dit budskab og de rette SEO søgeord
  • Skriv søgemaskineoptimerede hjemmesidetekster (og adresser)
  • Formater dine tekster til søgemaskinerne (og dine læsere)
  • Brug billeder i dine tekster (og giv dem “alt” og “title” tags)
  • Skab (relevante) interne links mellem dine tekster
  • Skaf in-bound (indgående) links fra kvalitetskilder
  • Fokuser på mobiloptimering og pagespeed i din SEO
  • Undgå dobbelt / duplikeret indhold, der kan give SEO strafpoint
  • Start en blog og skab godt og engagerende indhold
  • Udnyt social signals – brug de sociale medier i din SEO
  • Hjælp søgemaskinerne med struktureret data og adgang til indeksering
  • Opret et sitemap til søgemaskinerne
  • Gør din hjemmeside sikker og høst SEO point
  • Fokuser på kvalitet fremfor kvantitet i din SEO
  • Bliv klar til næste skridt indenfor SEO: AEO, answer engine optimization og voice search

Tak fordi du læste med. Hvis du har brug for hjælp, så kontakt mig endelig.

Andreas